Magnesium under graviditeten

En viktig mineral för dig och ditt barn
Graviditeten är en glädjefylld tid men den kräver också att man är villig att ändra sina vardagsvanor. Förutom praktiska frågor, så är hälsosam kost en viktig fråga för den blivande mamman.

Tips för en hälsosam graviditet:
- Ät en hälsosam och välbalanserad kost med mängder av frukt och grönsaker
- Undvik rå eller dåligt stekt kött, råa ägg, rå fisk, opastöriserad mjölk och mjukost. Dessa produkter kan innehålla bakterier såsom toxoplasma eller listeria, som kan vara skadliga för fostret.
- Undvik köttbiprodukter då de kan innehålla skadliga ämnen.
- Ät många små måltider under dagen.
- Undvik fet mat och mat som leder till gaser, samt minska intaget av sötsaker. Detta råd gäller speciellt snabbmat, som ofta är salt och fet.
- Drick inte alkohol!
- Drick 2 liter vätska om dagen, vatten är att föredra.
- Håll dig hälsosam och vältränad med skonsamma aktiviteter som promenader eller vattengymnastik!

Gynekologer rekommenderar magnesium!
Då barnet växer och utvecklas i magen behöver mamman mer magnesium under graviditeten. Samtidigt, på grund av mammans ändrade metabolism, utsöndrar njurarna 25% mer magnesium. Under åtminstone graviditetens andra hälft är det svårt för kroppen att täcka dagsbehovet via enbart kosten. Typiska symtom av magnesiumbrist kan uppstå: till exempel vadkramp, muskelryckningar eller spända muskler. I dessa fall kan en möjlig magnesiumbrist diskuteras med gynekologen. Om magnesiumbristen inte behandlas kan detta orsaka tidiga värkar.

Vilket magnesium?
Det tyska livsmedelsförbundet (Deutsche Gesellschaft für Ernährung, DGE) rekommenderar 310 mg magnesium per dag för gravida kvinnor.

Livsmedel innehåller magnesium i organisk form, som magnesiumcitrat. I den formen kan magnesium lätt och naturligt absorberas av kroppen.Gravida kvinnor behöver mer magnesium. Deras magnesiumbehov kan inte alltid tillfredsställas genom kostintaget och bör därför tillgodoses med kosttillskott.